6 populaire bestemmingen voor een weekendje weg

Binnenkort een weekendje weg? In deze blog vind je leuke bestemmingen, zowel binnen als buiten Nederland. We beginnen met leuke tips voor een paar nachtjes weg in eigen land. Daarna vind je ook handige tips voor een tripje naar België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië.

Nederland

De hoofdstad van Nederland is Amsterdam. Andere belangrijke steden zijn: Den Haag (waar de regering zetelt), Rotterdam (met een van de grootste havens van de wereld), Utrecht en Eindhoven. Nederland maakt samen met Belgie en Luxemburg deel uit van de Benelux. Nederland is verdeeld in 12 provincies, namelijk Gelderland (hoofdstad Arnhem), Groningen (hoofdstad Groningen), Limburg (hoofdstad Maastricht), Drenthe (hoofdstad Assen), Flevoland (hoofdstad Lelystad), Friesland (hoofdstad Leeuwarden), Noord-Brabant (hoofdstad ‘s-Hertogenbosch), Noord-Holland (hoofdstad Haarlem), Overijssel (hoofdstad Zwolle), Utrecht (hoofdstad Utrecht), Zeeland (hoofdstad Middelburg), Zuid-Holland (Den Haag).

Het hoogste punt van Nederland is de Vaalserberg met 321 meter. Het laagste punt van Nederland is de gemeente Nieuwerkerk aan de IJssel met -6.74 meter. De bekendste toeristische trekpleisters zijn de Keukenhof, Amsterdam (met het Rijksmuseum, Van Goghmuseum), Delft, Groningen (met het Groninger museum), de Deltawerken tot in Zeeland, Friese meren en de kustlijn en strand. Verder zijn natuurgebieden als de Hoge Veluwe en de Biesbosch voor veel mensen erg aantrekkelijk.

België

België ligt in West-Europa naast Duitsland, Nederland en Frankrijk. Het land is opgedeeld in 3 gewesten, Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In België zijn er op diverse vlakken grote verschillen tussen Vlaanderen (Nederlandstalig) en Wallonië (Franstalig). België is bekend vanwege de zeer uitgebreide keuze van bier. Verder zijn de Belgische patat frites zeer bekend, de Vlaamse frieten. De belangrijkste toeristische gebieden zijn de kust, de Ardennen, de Kempen en de kunststeden: Brussel, Antwerpen, Brugge en Gent. In Brussel is vooral Manneke pis en het Atomium een bekende attractie. België is vooral geschikt voor actieve vakanties zoals wandelen, fietsen en survival in de Ardennen. Maar ook voor liefhebbers van natuur, rust of gastronomische verblijven is België aan te bevelen. Lees hier meer tips voor een vakantie in België.

Duitsland

Duitsland ligt in West-Europa en wordt gevormd door 16 deelstaten. Buurlanden zijn Nederland, Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en België. Duitsland heeft ruim 80 miljoen inwoners en is daarmee na Rusland het land met de hoogste inwoneraantal in Europa. Duitsland is vooral bekend vanwege de hoofdstad Berlijn, het bierfeest (Oktoberfest) in Beieren, het Zwarte Woud, de Eifel en Sauerland. Daarnaast heeft Duitsland snelwegen die over de hele wereld bekend zijn: de autobahn, waar in bepaalde gevallen geen snelheidslimiet geldt. Belangrijke steden zijn hoofdstad Berlijn, voormalig hoofdstad Bonn, Keulen en München. Een stedentrip naar Berlijn biedt tal van mogelijkheden. Zo zijn er veel bezienswaardigheden als kerken, paleizen, pleinen en parken. De bouwstijl in het westen is anders dan in het oosten, dit komt door de tweedeling die na de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. Voor de vrouwen is een stad als Berlijn ideaal om te shoppen.

Oostenrijk

Oostenrijk is een zeer populair vakantieland. Met name de bergsporten in Oostenrijk zijn erg populair, zoals bijvoorbeeld wintersporten. Oostenrijk is een land dat in het midden van Europa ligt. Het bergachtige landschap biedt tal van mogelijkheden. Oostenrijk ligt tussen de landen Zwitserland, Liechtenstein, Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Italië en Slovenië en maakt deel uit van de Alpen. Het grootste deel van de Oostenrijkers spreekt Duits. De hoofdstad van Oostenrijk is Wenen. Oostenrijk is vooral bekend om de Alpen, waarvan de Grossglockner met 3.797 meter als hoogste punt van Oostenrijk geldt. De Alpen strekken zich over een groot deel van Oostenrijk uit: 75% van het land behoort tot dit berggebied.

Het natuurschoon van Tirol, Salzkammergut, Innsbruck, de Oostenrijkse Alpen, en de stad Salzburg en de aantrekkelijkheid van Wenen en andere culturele centra hebben Oostenrijk tot een belangrijk Europees toeristencentrum gemaakt. Wenen heeft veel culturele bezienswaardigheden. Daarnaast kan je in Wenen geweldig winkelen en uitgaan. In Wenen is het Uhrenmuseum gevestigd. Dit museum heeft meer dan 3.000 slinger klokken, pendules en zakhorloges. Salzburg heeft als bezienswaardigheden de Dom, Domplatz en Dommuseum, het Mozarts huis en het Speelgoedmuseum. Ook Innsbruck is populair bij toeristen. Het is de culturele hoofdstad van Tirol en bevat de Spitalkirche uit 1320.

Zwitserland

Zwitserland ligt in de Alpen en grenst aan buurlanden Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Liechtenstein. De indrukwekkende, besneeuwde toppen, adembenemende uitzichten en aantrekkelijke wintersportgebieden trekken jaarlijks miljoenen vakantiegangers. Zwitserland is ongeveer net zo groot als Nederland. De officiële talen in Zwitserland zijn Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans. Zwitserland is populair bij wintersporters, wandelaars, klimmers en andere bergsporters.

Tsjechië

Tsjechië ligt in het hart van Europa. Het landschap wordt beheerst door dicht beboste heuvels, afgewisseld met hooggebergte. Grote en kleine recreatie meren zorgen in de warme zomer voor aangename verkoeling. Tsjechië is een goedkoop land. Dit is aantrekkelijk als je naar Tsjechië op vakantie gaat. In Tsjechië kun je geweldig uit eten gaan, er worden verrukkelijke gerechten voorgeschoteld tegen uiterst goedkope prijzen.